Thursday, April 16, 2009

Surah An-Nas

Jot Down by Mummy Dasy at 11:29 AM
Perlindungan daripada bisikan syaitan (Jin Dan Manusia):

( قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ( ١)مَلِكِ النَّاسِ ( ٢)إِلَهِ النَّاسِ ( ٣)مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ( ٤)الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ( ٥

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia.” Yang Menguasai sekalian manusia, "Tuhan Yang berhak disembah oleh sekalian manusia, "Dari kejahatan pembisik penghasut Yang timbul tenggelam, -"Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke Dalam hati manusia, "(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia". (114:1-5)

Surah ini menyenaraikan tiga sifat al-Rabb iaitu al-Rububiyyah, al-Mulk dan al-Ilahiyyah. Allah s.w.t. penguasa segala sesuatu, yang Maha Memiliki dan berhak disembah. Semua makhluk merupakan hamba-Nya, maka semua hamba hendaklah memohon perlindungan daripada-Nya. Antara yang perlu ialah kita dapatkan perlindungan Allah s.w.t. daripada gangguan al-Khannas dan Qarin yang sentiasa mempengaruhi kita agar menyeleweng dari jalan yang benar. (Tafsir Ibn Kathir, Tafsir Fakhrurrazi, tafsir surah an-Nas)

Dalam sebuah hadis yang bertaraf baik, riwayat ahmad, Nabi s.a.w. mengajar sahabat agar membaca ta’awwuz daripada syaitan dan bukan memaki hamunnya kerana dengan memaki hamun, syaitan akan menjadi lebih besar dan dia bertekad mengalahkanmu. Sebaliknya jika kamu mengucapkan ta’awwuz, dia akan menjadi kecil seperti lalat. Hadis ini menjadi bukti bahawa syaitan akan lari dari hati yang sentiasa ingat kepada Allah s.w.t. (Tafsir Ibn Kathir, tafsir surah an-Nas)



pic10-1

2 yang membebel:

Gieyana said...

bagus kan amalkn Surah nie..mudah2an djauhi oleh syaitan laknat!

Mummy Dasy said...

GIeyana >> Mudah²an

 

Ω Bebelan DaSy Ω Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea