Sunday, April 12, 2009

Cegah Keguguran

Jot Down by Mummy Dasy at 4:40 AM
1st of all nak minta ampun
jangan ada yang terasa ye
ni just info untuk dikongsi bersama

Dianggarkan 10-20% dari semua kehamilan akan gugur secara spontan. Sebagai langkah berjaga-jaga:

Lebihkan Rehat : Cukupkan tidur 8 jam anda, elakkan berjaga sehingga lewat malam dan bangun pagi.

me : memang amalkan coz 2 kali preggy smpi 4,5 bulan mabuk x larat nak watpe tu yang tido jek manjang.

Jauhkan Stress : Tingkatkan kekuatan fizikal & mental.

me : Wallahualam, coz madang jek stress.

Elakkan perjalanan jauh @ berpanjangan : Wanita yang mengandung tidak sesuai duduk di dalam kenderaan untuk jangka masa yang lama.

me : Tak tau coz mmg kaki jalan, preggy Daneen 2 bulan JB-KL masa tu sehari lepas kuar spital coz dah xlarat kena drip, 5 bulan JB-N9, 6 bulan JB-S'wak, 8 bulan JB-Perak & tunggu hari JB-N9.

Kurangkan pendedahan terhadap anasir-anasir luaran yang memudaratkan : Penyakit berjangkit, suhu panas, pencemaran udara, racun semburan, bahan kimia, X-ray, dan ubat-ubatan moden @ tradisional tanpa nasihat pakar.

me : X pnah lagi...wallahualam kesahihannya

Sources mami baby 04/09



pic10-1

5 yang membebel:

KV said...

mmg masa peknen takut giler. Nak sapu minyak panas kat betis pun takut. Hihi

♥Hernee Nazir♥ said...

aku trase ni..hehehe..xpe la..ade ilmu n pnglmn kena share..

Mummy Dasy said...

KV >> betul ah semua takut

Hernee >> Jgn terasa...info ni jumpe kat magazine

Redbloodsnow said...

uiii..nice info neh. nnti if zie dh kawen n tgh peknen, nk carik n rujuk post mumy neh balik ah. jgn stop blogging taw


hehehe :P

mummy_ayu said...

bagusla u nie, rajin buat research..almaklumla..next year nak tambah ek..go mummy dasy...go!!!

 

Ω Bebelan DaSy Ω Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea