Thursday, June 30, 2011

Khitan

Jot Down by Mummy Dasy at 3:59 PM 0 yang membebel
Semalam dah selamat sunatkan Dahiyah Syahmina, alhamdulillah semasa sunatkan tu x menangis dah settle semua baru dia nangis mungkin dah terlalu mengantuk sangat tu yang xde perasaan.

Tinggal aqiqah jek tak tahu bila nak buat...

Dalil utama berkaitan 'Khatan' adalah

خمس من الفطرة : الختان والإستحداد وتقليم الأظافر ونتف الإبط وقص الشارب

Ertinya : Lima perkaea fitrah : berkhatan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak (cukur), memendekkan misai. ) Riwayat Muslim)

Pandangan para ulama dalam memahami hadith di atas terbahagi kepada tiga kumpulan :-

1) Hukumnya sunat bagi lelaki dan wanita . Ia adalah pandangan Imam Malik dalam satu riwayat, Abu Hanfiah dan sebahagian ulama mazhab Syafie.
2) Wajib bagi lelaki dan wanita . Demikian fatwa Mazhab Syafie dan kebanyakan Ulama dan juga pandangan Imam Suhnun anak murid Imam Malik,
3) Wajib bagi lelaki dan hukumnya sunat bagi wanita. Demikian sebahagian ulama Syafie, dan mazhab Hanbali.

Kesimpulan perkara, disepakati bahawa khatan bagi lelaki adalah wajib, dan jika warga lelai satu negara semuanya tidak berkahatan, maka pemerintah perlu bertindak ke atas mereka.
Syeikh Atiyyah Saqar memberikan ijtihad beliau setelah meneliti dalil-dalil yang ada..katanya tiada dalil yang sohih serta terlepas dari komentar yang menunjukkan wajib bagi wanita untuk berkhatan.
Syeikh Mahmud Syaltut (bekas Syeikhul Azhar) pula mengatakan bahawa para doktor berkata kesan daripada wanita tidak berkhatan adalah akan menaikkan syahwatnya dan dibimbangi mendorong kepada sesuatu yang tidak diingini.
Berkata pula Prof. Dr Md Hasan Al-Hafnawi , pakar perubatan kulit di kuliah perubatan al-azhar dan Dr Md Sadiq selepas meliaht hadith2 Nabi, mereka memberi pandangan dari aspek perubatan .
:Kelentt wanita (yang dipotng sebahagian jika dikhatan) yang berada di pangkal faraj wanita memberi rangsangan terkuat untuk hubungan lelaki dan wanita, dan kekuatan rangsangannya boleh mencecah 7 kali lebih sensitif dari zakar lelaki.."
dan pelabagi lagi hasil kajian mereka yang tidak sempat saya terjemahkan. di akhirnya pakar perubatan ini berkata :
" Demi menjaga maruah dan kehormatan wanita dan kewanitaannya, wajiblah kita mengikuti ajaran Islam dalam hal ini, yang terbaik bagi wanita adalah "isymam" atau memotong sedikit hujung dari kelentit . ( Majalah, Oktober 1994)
Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi setelah membawakan dalil-dalil bagi kumpulan yang mewajibkan berkata, hadith-hadith dalam hal wajib khitan bagi wanita adalah lemah . Justeru khitan adalah wajib bagi lelaki sahaja, dan tidak wajib dan tidak juga sunat bagi wanita..Hanyalah harus bagi wanita, dan digalakkan jika boleh membawa kepd manfaat, dan tidak digalakkan jika sebaliknya.
Qaradawi juga berkata, setakat pengetahuannya bahawa wanita2 arab kebanyakkan tidak berkhitan kecuali mesir dan sudan. Adapun negara arab di Teluk dan maghribi..tiada khatan bagai wnaitanya, dan ulamanya juga senyap tiada memberi komen.
Rasulullah Berkhatan
Menurut pandangan dan kajian oleh Imam Ibn Qayyim dalam kitabnya Zadul Ma'ad, pandangan yang paling tepat adalah Rasulullah SAW di khatankan oleh Abd Mutalib pada hari ketujuh kelahiran baginda mengikut kebiasaan Arab.
Dan padangan bahawa Rasululllah SAW dilahirkan dalam keadaaan berkahatan adalah lemah, demiian juga pandangan yang menyatakan bahawa JIbrail as yang mengkhatankan baginda semasa membelah dada baginda SAW.

SOURCE : BLOG

Jot's :: Mummy ngah seronak menCDing BB...

Wednesday, June 22, 2011

#1 Wordless wednesday l ANAKDARA

Jot Down by Mummy Dasy at 11:27 AM 1 yang membebel

Sunday, June 19, 2011

Happy Father's Day

Jot Down by Mummy Dasy at 11:51 AM 0 yang membebel


Selamat Hari Bapa
kepada
semua bapa2 & juga bakap bapa :)
especially to Mr.hBy and my father..



Jot's :: Jom ke Tutti Frutti


Friday, June 17, 2011

Preparation.....

Jot Down by Mummy Dasy at 9:22 PM 0 yang membebel

Persiapan untuk ape????

Sebelum Maharaja Lawak Mr.hBy da siap2kan pemakan
akan tetapi Daneen x berhenti2 makan harap2nya x habis ah sebelum ML start kul 10pm kang
Maharaja Lawak kat JB arini... Ada sape2 yang pegi stadium ke????
PakNgah pegi nak bg tiket pd Mummy huhuhu xkan ah makcik nak gi tgl baby...

Apam Polkadot

Jot Down by Mummy Dasy at 3:02 PM 0 yang membebel
Bahan-bahan ( 50 biji papercup medium )

3 biji telur-dari peti sejuk(gred A)
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus
150 ml susu segar@susu cair
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalette
filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa
pewarna

Cara-cara

1) masukkan semua bahan apam kedal mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang
bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan
2) masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag
3) picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahaja
4) letakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan
picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.
5) last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak

Jot's :: Sedap tau..cuba jangan tak cuba...



PERKATAAN "SALAM"?? apa maksudnya??

Jot Down by Mummy Dasy at 10:42 AM 0 yang membebel
Sekadar berkongsi ilmu...insyaAllah... Salah satu yang disentuh oleh Y.Bhg Dato' Noh Gadot semasa ceramah Maulidul Rasul di Surau kita

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??
Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)


Oleh itu adalah baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.
Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz "Assalamualaikum" dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu "Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh"

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - "Assalamualaikum"
dan...Jawab salam - "Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh"


Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.
Jawab salam yang betul ialah ;
"WAALAI KUMUS SALAM" dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;
"WAALAI KUM SALAM"


Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata
"Kirim salam, ASSALAMUALAIKUM saya pada ASHREE ye" ......contoh lerr...
Dan bukannya : "Kirim salam kat ASHREE yer"
Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti " Ko tolong kirim salam maut kat dia yer".
Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan "Assalamualaikum" itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "As Salam" yang membawa maksud sama dengan "Assalamualaikum".
Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform "A'kum" dalam sms ataupun email. Perkataan'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.
Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan "Assalamualaikum".
Jangan guna "A'kum" kerana"A'kum" bermaksud "Binatang" dalam bahasa Yahudi.Jangan guna "Semekom" kerana"Semekom"bermaksud "Celaka Kamu."Gunakan perkataan" As Salam" sebagai singkatan bagi"Assalammualaikum."
Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..
Sekian, semoga ada manfaatnya
Jot's :: Dipetik dari email...

Sunday, June 5, 2011

Selamat pengantin baru

Jot Down by Mummy Dasy at 12:14 AM 0 yang membebel

to my cousin
Asra & Kamal
Semoga berbahagia hingga ke anak cucu...
Gambar pengantin nnt ye ni siaran langsung layan gambo anak dara kecik dulu...

Friday, June 3, 2011

Steamboat...

Jot Down by Mummy Dasy at 7:45 PM 0 yang membebel

Semalam bersteam di Johnny's arini kat umah plak hehehe
Jemput makan semua..
Burpppp alhamdulillah

Thursday, June 2, 2011

Polkadot

Jot Down by Mummy Dasy at 5:21 PM 0 yang membebel

1st time try menjadi with blueberry filling
tapi bkan Mummy yg siapkan smua nenek yg msukkan dlm cup dan kukus
Mummy cuma bg resepi ngan adun jek sbb Syahmina da menjerit ngan nak ngikut Mr.hBy ke Jusco ngee *sakan berjalan*
mmg sedap apam ni terima kasih pd pemberi resepi (sapa pny aek da lupa)
 

Ω Bebelan DaSy Ω Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea